willemopreis.reismee.nl

Duisternis, sauna's en sneeuw

Op de radio speelt Sade's Merry Christmas. De temperatuur is -1, het sneeuwt en door het raam zie ik een man met 2 grote hompen vlees onder zijn arm lopen. Nee dit is geen coca cola commercial, ik sta op de parkeerplaats van de supermarkt maar het lijkt wel een film: kerstinkopen doen in Oulu, Finland.


2 dagen zijn we nu hier. Woensdagavond hadden we laatste vlucht op Helsinki airport. Om 23:59 vlogen we naar Oulu, waar Liisa's broer ons na enige vertraging - de vleugels van het vliegtuig moesten sneeuwvrij worden gemaakt - ons ophaalde.

Een half uur later opende Liisa's moeder de dubbele deur - maatregel tegen de kou - tervetuola! Daarna hebben we nog wat gedronken en zijn gaan slapen.


De tweede dag staat in het teken van kennismaken met de hoofdstad van Noord Scandinavie: Oulu. Een stad met 130.000 inwoners aan de Oulujoki (Oulu rivier) op 2000km afstand van Eindhoven. Echt authentiek ziet het er niet uit: de Duitsers hebben tijdens de terugtocht in 1944-1945 de verschroeide aarde tactiek toegepast, het zijn voornamelijk grote blokken beton hier.
Ik heb nog wat winterkleding nodig. Eerst koop ik een wintermuts; daarna een 'Mart Smeets schaatstrui' (een bescheiden versie, niet handgebreid). Vervolgens gaan Liisa en ik naar de vismarkt. In het oude pakhuis aan de Botnische golf (zee tussen Finland en Zweden) is het overvol. Verse zalm en andere vis voorhanden.

Daarna komen we Juho Nummiola tegen. Hij heeft gelezen dat er in Nederland 'kannabalisme op TV komt'. Die vraag wordt me later nog 3 keer gesteld. Wat zijn die BNN gasten eigenlijk aan het doen?

In Bar Amarrillo drinken we een koffie. Het valt me op dat er aan sommige tafels mannen alleen zitten. Ze kijken nogal treurig, een typsiche winterblues. Begrijpelijk, er is maar 3,5 uur daglicht. Ik moet er zelf ook aan wennen. Het lijkt op nightshoppen wat we doen, maar het is gewoon 3 uur 's middags...

's Avonds gaan we naar Liisa's broer. Eerst drinken we een corona. Daarna ga ik op z'n Fins de sauna in. De temperatuur staat buiten de getallen - meer dan 120 graden - het is net te doen voor mij. Maar als Juho water op de kolen gooit, lijkt mijn neus te verschroeien bij het ademhalen. Snel naar buiten, afkoelen in de sneeuw.

Dit mislukt min of meer. Want eerst moet ik finse sokken aandoen en daarna weer een dubbele deur openen. Dat kost allemaal extra tijd en zo koel ik toch weer af. Als ik in de sneeuw lig, valt het wat tegen. Dus...nog een keer de sauna in en opnieuw! Dan lukt het wel, de stoom is goed te zien.

Vandaag beginnen we de dag met kerstinkopen doen. Aangezien de winkels op 24 december om 12:00 gesloten moeten zijn, hebben we de drukste dag gekozen. Ruim 25 minuten staan we in de rij. Het personeel deelt chocolade uit en omstanders wensen me - nadat ze mij Engels hebben horen spreken - spontaan een merry Christmas.

's Avonds mag ik een kijkje nemen in de company sauna bij Terhi en Ilkka. Want: zaken doen in Finland doe je in de sauna. Het ziet er prachtig uit, naast de directiekamer een luxe sauna. Dochter Venla verkent alvast de houten banken.

Dan begint het weer te sneeuwen, de temperatuur stijgt van -2 naar 0 graden. Het is relatief zacht hier want de gemiddelde temperatuur is -7 in december. Ik maak de oprit sneeuwvrij samen met Venla. Daarna gaan Liisa en ik terug naar moeder's woning.
Want zo leer ik net op tijd: de kerst is in Finland op 24 december. Op de 25ste en 26ste zijn er wel wat activiteiten, maar kerstavond is het allerbelangrijkste. Dus snel nog wat versieringen aanbrengen in huis, want morgen komt er 13 man eten!

Een vrolijk en voor sommigen ook een zalig kerstfeest vanuit Finland, groeten Willem 'Viljami' en Liisa

Laughing

Reacties

Reacties

Roy

Hoi Liisa en Willem,

wat een prachtige kennismaking met jullie ervaringen vanuit Finland! Willem je kunt goed schrijven (doe hier iets mee!), op afstand is de kou en warmte zelfs voelbaar.

hyvää iltaa ja kovin miellyttävää,
Roy

Mieke van der Heijden

Jullie ook een vrolijk Kerstfeest, uit een redelijk zacht Nederland ( + 9 graden ).
Geniet van alles en maak er iets moois van !

Mieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!