willemopreis.reismee.nl

Winternacht in Finland

Mika Salo komt voor de 4e keer aanlopen: hij gaat deze keer een Corvette testen. Zo cool als hij loopt...dat schijnt Fins te zijn. Oud karting kampioen, Formule 3, Formule 1, recentelijk Le Mans...en nu als Bon Vivant auto's testen. En op de Finse TV is men dol op marathons. Vandaar dat hij nu 4 aflevering op rij wordt uitgezonden.

Inmiddels zijn we alweer 5 dagen in Finland. En waar ik vooral aan moest wennen de eerste dagen: de korte dagen! De winterlblues leek ook vat op mij te gaan krijgen.
Maar ik heb er wat op bedacht: wandelen of naar de sauna gaan. De hele dag binnen zitten is duidelijk niks voor mij. Dit land is daar echter wel opgericht: bij vrienden thuis valt vaak de DVD en boeken collectie als eerste op. Die zijn zonder uitzondering fors: gemaakt om de donkere dagen door te brengen.

Na een wandeling door de sneeuw, begint de Kerst al op 24 december 's middags. Om 12:00 sluiten de winkels en enkele uren later arriveren de neefjes van Liisa. Dan begint het traditionele kerstdiner: zalm, wortelstamp, aardappels en diverse salades. Finnen houden niet van nieuwe duren gerechten en houden het liever traditioneel. Dat bevalt me prima, in de couleur locale blijven.

Om 16:00 is de kerstman besteld, dus dan worden er cadeaus uitgereikt. Ik word als buitenlandse gast speciaal vereerd met een deken, sloffen en Heineken Bier. Daarna vertrekt de familie en gaan we 's avonds nog naar het kerkhof om de overledenen te herdenken.

Het is -2 graden en de mensen zijn gekleed in dikke jassen, mutsen, wanten en sjaaltjes. Ik heb vanaf nu mijn muts ook op want bij lang buitenlopen heb ik lichte hoofdpijn. We steken een kaarsje aan dat we plaatsen op een besneeuwde heuvel. Dat hebben meerdere mensen gedaan (zie foto). Het zonder twijfel een indrukwekkende gebeurtenis.

Op 1e kerstdag word ik wakker en open het gordijn: het sneeuwt en veegploegen rijden af en aan om de sneeuw weg te vegen.De dennenbomen zijn bedekt met sneeuw en op straat rijden kinderen slee of langlaufen over het fietspad. Dit lijkt wel een sprookje....

Nadat Liisa en ik het ontbijt hebben gegeten - rendiervlees plakjes, kaas en bosbessen yoghurt - gaan we weer genieten van het spaarzame daglicht. Het sneeuwt nu wel erg hard, dus neem ik de nordic walking stokken mee en eigenlijk kan ik ook wel een skibril gebruiken.
Uiteindelijk lopen we een uur lang door de sneeuw en nemen een kijkje op de biathlon baan. Jammer dat we geen skis hebben, want dit had ik graag geprobeerd.

's Avonds gaan we naar Terhi, Ilkka en Venla. Uiteraard gaan we weer naar de sauna. Ik probeer daarna af te koelen onder de douche. Dat gaat echter niet goed. Ik voel me duizelig en vermoeid. Dus...back to Finish! De sneeuw in....en ja, dit werkt tenminste wel.
Uiteindelijk spelen we tot diep in de nacht de muziekquiz op de playstation en kijken daarna nog Southpark. Een winternacht in Finland.

Vandaag zijn we opgestaan en zijn we naar Liisa's zus gegaan om de was te doen. Tussendoor heb ik echter ook even 'rally' mogen rijden op een verlaten terrein buiten Oulu. Dat was te gek om te doen...als Colin McRae even schuivend de bochten door. Het zicht door de voorruit leek sowieso sprekend op de rally in Finland: laagstaande zon, winterlandschap en alleen twee bandensporen met een grijze ondergrond.
De winterbanden deden echter goed werk evenals de antislip systemen in de auto. Soms voelde ik de achterkant wel wat wegglijden, maar de auto corrigeerde dit vooral zelf.

Daarna zijn we nog even naar zee geweest. We waren net iets te laat voor de zonsondergang, maar mooie plaatjes heeft dit bezoekje nog wel opgeleverd.

Morgen gaan we richting Zuiden en verlaten we het besneeuwde gebied. We gaan verder vakantie vieren in Helsinki! Eens kijken hoe de sauna's daar zijn...

Laughing

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!