willemopreis.reismee.nl

Van de Aleksanterinkatu naar Rauma

Om me heen hoor ik zowel Russisch, Afrikaans als Fins: ik ben in little Russia, het oosten van Helsinki waar diverse nationaliteiten wonen. Met Liisa loop ik er wat rond op zoek naar aankopen in de “ale”. Uiteindelijk koop ik een officiële Zweedse biathlon zonnebril. Het icoontje op de verpakking geeft namelijk aan dat ik er ook mee kan hardlopen.

’s Ochtends zijn we al vroeg gestart op de “Aleksanterinkatu”, een sfeervolle winkelstraat inclusief antieke tram. Wat opvalt is vooral de winkelindeling: 60% van de indeling is voor de dames, 20% voor kinderen en 20% voor mannen. Het zijn ook voornamelijk vrouwen die aan het shoppen zijn.

’s Avonds eten we in een Nepalees restaurant en nemen we weer de tram naar Eeva’s appartement. Shop till you drop is letterlijk uitgevoerd en morgen moeten we ruim 4.5 uur in de bus zitten naar Rauma.

De volgende dag – oudjaar – is het weer gaan vriezen. Hoe verder we naar het noordoosten rijden, hoe meer sneeuw er ligt. Eeva, Liisa en ik stappen uit in Nummela. Bij Kaisa gaan we ontbijtten. Na het ontbijt heeft Kaisa een verassing: ze gaat ook mee naar Rauma! Dus we kunnen blijven zitten in haar Peugeot.

Ondertussen gaat het steeds harder sneeuwen en als we in Rauma aankomen is er sprake van een Finnish Winter Wonderland. We gaan naar de kebab zaak – probably the best in the World – en daarna op bezoek bij Anne en Saku.

Dan stappen we weer de auto in en rijden naar Noora. Hier gaan we Nieuwjaar vieren.

In Finland geen oudjaarshow of –conferance. Gewoon hapjes, social talk, een pilsje, shotje of glaasje vodka. De avond vliegt voorbij en via spotify luisteren we naar heavy metal. Toevoeging revisor Liisa: 'OTHER STUFF AS WELL!!!! GRRRRR... :)'

Om 00:00 (23:00 Nederlandse tijd) wensen we elkaar een gelukkig Nieuwjaar en gaan naar buiten om het vuurwerk van andere mensen te bekijken. We hebben zelf wat sterretjes en siervuurwerk, voor pijlen kijken we naar het centrum van Rauma.

De nacht volgt en we drinken nog wat vodka en praten met elkaar, luisteren naar Usher. De Finnen willen graag wat Nederlands zien: ik laat de technohead met I wanna be a hippy zien..:-) . Om 04:00 ga ik uiteindelijk naar bed.

De volgende dag is ingepland als rustdag. We ruimen de lege flessen op en ik ga nog een stukje wandelen in Rauma. Ik wil naar de zee lopen, maar dat is net wat te ver. Uiteindelijk laat ik het bij een “rondje-om-de-kerk-van-Rauma”.

Op 2 januari vertrekken we weer richting Nederland. Van 10:00 tot 23:00 zijn we uiteindelijk onderweg. Eerst nemen we de bus van Rauma naar Helsinki. Dat duurt ruim 4 uur. De buslijn neemt vooral B-wegen en zo kom ik oude, traditionele Finse dorpjes. Af en toe stapt er een passagier in of neemt de chauffeur postpakketten in ontvangst. Het is rustig reizen zo; ik lees Ronald Giphart’s “Feest der liefde” en besluit dat het lang niet interessant meer als 15 jaar geleden, toen dit mijn eerste boek voor de literatuurlijst was.

Bij de IKEA buiten Helsinki stappen we over op een bus die ons naar het vliegveld zal brengen. Op de matrix borden wordt gewaarschuwd voor “extreme gladheid”, maar onze chauffeur rijdt gewoon op de linkerbaan. En eigenlijk lijkt het wel mee te vallen…

Maar in het vliegtuig valt het niet mee. Ruim een uur staan we stil op de rand van de startbaan. Het sneeuwt nu zo hard dat we 35 minuten hebben moeten wachten op het startsein om te taxiën. Daarna rijdt het vliegtuig naar de startbaan maar moeten de vleugels nog sneeuwvrij worden gemaakt. Daarna start de veegploeg weer met het sneeuwvrij maken van de startbaan, ruim 15 veegauto’s rijden hiervoor achter elkaar aan. Na meer dan een uur vertraging stijgen we uiteindelijk op.

Terug in Nederland regent het, waait het, en staat op sommige bomen al bloesem. Dat wordt weer even wennen! Maar het is prima om weer thuis te zijn en een zak chips uit het keukenkastje te halen (Finnen eten weinig zoute snacks).

Ik ben uitgerust, geknipt en geschoren in Estland, uitgeslapen in Finland en heb in 12 dagen veel inspirerende mensen leren kennen op verschillende locaties.

Finland: we will come back soon/Me tullaan kohta takas\!

Reacties

Reacties

zusje

Al je verhalen achter elkaar gelezen. Wat een mooie winterse ervaring, alsof je in een romantische kerstfilm leeft. Tnx for sharing Ă©n tot snel!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!