willemopreis.reismee.nl

Als Lawrence of Arabia in Tunisia...

Het is 22:00 op 10 mei 2014 en zojuist zijn we geland in Tunesie voor een weekje vakantie in resort Diar Lemdina Hammamet. Een man grijpt het handvat van mijn koffer heel brutaal en zegt dan “Arke fly”. Ja...dat dacht ik dus niet! Met een ferme beweging heb ik mijn koffer weer vast. Zo proberen de kruiers hier dus aan de fooien te komen. Pure overrompeling.

We zijn er snel aan gewend: de marktverkopers (russia? Davei!), vage lieden die op straat aan spreken (“I am waiter in your hotel”) of de rozenverkoper (“you made photo, now pay”). Gewoon de aloude truc om een grote zonnebril op te zetten en alles te negeren wordt gebruikt.

Een half uur later zitten we in de Corendon Bus op de snelweg. Van het landschap is weinig te zien, bijna geen verlichting. Ik zie alleen wat gras en lage begroeiing in de berm. Af en toe halen oude pick ups met gestapelde kratten ons in. In de dorpjes staan witte huisjes met veel boogwerk en blauwe luiken. Mannen drinken er een glasje op terrasmeubilair. Dit is Noord Afrika met de onmiskenbaar Arabische invloeden in taal en gewoonten: . als Lawrence of Arabia in moderne tijden in Tunesia.

De eerste twee dagen brengen we vooral in het resort door. Ons appartement zit in het thema park. De hele dag kijken we naar de marktkooplui, ze verkopen bijna niks...maar doen zoveel moeite om iets te verkopen. We zien ook hoe ze uitbetaald worden aan het einde van de dag: 10 dinar (5 euro) voor een werkdag van tien-tot-tien, zeven dagen per week.

Zo rusten we langzaam uit, ontbijt in het restaurant. Naar het zwembad, wat lezen in zwoele Tunesische zon. Middageten: opnieuw naar het restaurant. Dan naar de boulevard, op naar het strand. Of even naar de fitness. Vervolgens: diner...wéér naar het restaurant, allemaal all in. Dan wifi checken in de lobby tezamen met de zakelijke en toeristische gasten uit de Westerse wereld. Glaasje Tunesische Macon wijn erbij. Bourgondiers zijn we. Vervolgens op naar de kamer met een ouderwets boek in de hand. Een enkele keer gaan we naar de miss Hammamet verkiezing. Een geniaal schouwspel waarbij je je keuze kan maken door in de rij achter je favoriete dame te gaan staan. Zo simpel maar vermakelijk. Het doet terugdenken aan lang vervlogen tijden op een standaard Franse Municipal Camping. Toen wifi nog niet bestond.

Dan....laten we ons verleiden tot het spelen van een spelletje bingo. We zijn er toch al. In 3 talen leest de bebrilde Fellini look-a-like de getallen voor. En passant leren we ook nog Arabisch: bingo is namelijk asjeasjeasje (?).

Dinsdag 13 mei: tijd om Hammamet tijdelijk te verlaten: met onze gids Mohammed Ali (zo heten er meer...) gaan we vandaag op weg naar Tunis, de grote hoofdstad op 60 kilometer van Hammamet. Hij entertaint ons volop met allerlei weetjes over Tunesie, een land waarvan wij bijna niets weten. Eerst passeren we de wijnboerderij van de familie Jalabert. Zou Jaja hier met zijn groene tour de france tricot aan, wijn aan het proeven zijn? Vervolgens rijden we door de Siciliaanse wijk van Tunis. Claudia Cardinale is hier geboren. Dan: temidden van de prikkeldraad van de Jasmijnrevolutie uit 2011 op naar de Medina. Het is intussen al 33 graden, een broeierige dag. De medina biedt met de smalle straatjes verkoeling. Maar de verkopers zijn ronduit vervelend. Ze springen voor je, pakken je schouder of roepen teksten als be polite, stop and only watch.

Het is slingeren door de smalle straatjes op weg naar de moskee. De één biedt tapijten aan, de ander trommels en ze noemen me allemaal chef alsof ik uit Frankrijk kom. We besluiten op het terras te gaan zitten bij de poort. Even een koffie. Heerlijk.

Na een bezoek aan het mozaiek museum bezoeken we Carthago. Mohammed leidt ons door de ruines van de thermen in een stad die ik alleen van Sid Meyer’s Civilization ken. Vervolgens nog even naar Sidi Bou Bou. Hier is – behalve de wit blauwe huisjes – vrij weinig te zien. Terug naar Tunis en dan Hammamet terug naar het resort. Ik spreek met Mohammed Ali af op de vogeltjesmarkt in Antwerpen als hij weer terug in Belgie is. Gaan we doen J.

Daarna weer wat dagen op het resort. We brengen een bezoekje aan Carthago land. De attracties staan veelal stil, de aardbeien smoothy is echter top! Morgen weer terug dus.

Aan het zwembad luister ik naar de gesprekken. Over het weer, de drank, de excursies en niet te vergeten het eten. Ja voor een buffetrestaurant is het zeker niet verkeerd. Iedere dag zit ik aan de lokale versnaperingen zoals aardbeiden, sinaasappels, olijven en lamsvlees. De prijs kwaliteit verhouding is prima.

Vrijdag herhalen we dit met een bezoek aan de medina van Hammamet en Nabeul. We gaan namelijk naar de kamelenmarkt. Alleen worden er geen kamelen meer verkocht, wel handtasjes, schoenen, Tunesische schildjes, kamelenknuffels en verder uiteraard sigaretten en couscous. In een pottenbakkerij kopen we ook wat: kandelaars en niet te vergeten de magneet voor op de koelkast.

’s Avonds is onze laatste avond. We hebben nog één voucher voor een volgende gratis activiteit. Het wordt de 1001 nachten dinnershow. De sfeer bij ons aan tafel is “om op film vast te leggen”. Tegenover zit een Russisch koppel. Het lijkt wel alsof ze ruzie hebben, ze willen ook niet op de foto van het themapark. Naast ons zit een wat ouder Deens stel. Die lijken wel wat toegankelijker, maar blijken weinig Engels te spreken. En links van ons zit een Engels jong stel. Ah leuk, mensen van onze leeftijd. Helaas vrouwlief draait zich resoluut weg van ons. En nog tijdens de show zijn deze twee vertrokken. Helaas, geen conversaties vanavond!

Maar de show maakt veel goed. Buikdanseressen en andere showelementen wisselen elkaar snel af. Tijdens de uitvoering wordt er zelfs in de zaal gedanst. Het eten is typisch Tunesisch.

Het is de laatste avond. Volgende dag vliegen we terug, na middernacht op Schiphol bij de bagageband.

Als Giel Beelen de Guano Apes draait met open your eyes zijn we thuis na 8 dagen Tunesie. We drinken slaapthee. Het is 04:30 ondertussen. Bedtijd. Buiten fluiten de vogels al.