willemopreis.reismee.nl

Honeymoon, kokosnootolie en de massage school

Daar lig ik dan! Op het luchtbed in onze private pool te zonnebaden. “Co Stompe aka the lucifer has arrived!”. Maar nu ben ik het zelf. Mijn hoofd rood en de rest (nog) wat witjes. Maar de strijd is gestart. Vanochtend heb ik mijn ochtendwandeling weer gemaakt en heb bij de 7-eleven op de boulevard het geheime middel gehaald: kokosnoot olie. Kijken of het werkt.

Zo gaan de dagen hier – in ons rustige resort op 1 km van het strand. We staan op en dan komen de dames het ontbijt brengen. Daarna gaat Liisa zwemmen en loop ik de heuvel af naar de winkel om wat versnaperingen te halen. Rawai ontwaakt in de zo kenmerkende boeddhistische rust. Kleine winkeltjes worden geopend net als massage salons en huiskamer restaurantjes. Het personeel zit vaak rustig voor de zaak rond te kijken. Want het is hier nog altijd “het einde van het laagseizoen’ zoals dat zo mooi heet.

Na 15 minuten lopen kom ik aan op de grote boulevard waar het verkeer voorbij raast; auto’s, scooters, tuctuc’s en zelfs rijdende kookeilanden op het zijspan van een brommer gebouwd. Ik loop zelf op het randje van de weg, bij gebrek aan een trottoir. Onveilig voelt het niet want auto’s houden afstand, maar het is wel goed opletten wat er voor en achter je gebeurt.

In de 7 eleven neem ik de tijd; want...afkoelen is een noodzaak. De gevoelstemperatuur ligt rond de 40 graden. Het voelt aan als een sauna in opwarming. Ik loop tussen de schappen door en neem producten zoals broodjes, koffie, zonnebrand en fisherman’s friends mee.

In het restort is het – weer – even een drukte van jewelste. Want...”de chinezen”checken uit. Wij begrijpen er niks van. Er zijn 30 villa’s. In de laatste zitten wij, de andere 29 zijn per dag aan De Chinezen verhuurd. Ze komen aan, krijg een rondleiding in de beddenwinkel van de receptie en blijkbaar slapen ze ook nog hier op het park. Maar daar merken we niks van, ze checken in, uit; kopen misschien een bed en dan zijn ze weer weg. Het personeel heeft daarom alle tijd voor ons. Willen we naar Rawai beach? Een telefoontje is voldoende; dan komt de toyota pick up voorrijden en springen we achterin. Binnen 5 minuten geregeld. Willen we verder weg, bijvoorbeeld naar Phuket of Patong? Dan is het “we call Ali for you”. Ali is er dan binnen 10 minuten. Zo dat is nog eens een makkelijke honey moon.

Ali is nogal een “commerciele jongen” die blijkbaar wel aanvoelt wat voor passagiers er achterin zijn ruime bolide zitten. Op weg naar Phuket liet hij voor Liisa wat shopping centres zien en ja daar komt ie: voor mij kwamen we op weg naar Patong voorbij de shooting range... Ineens zien we plaatsen waar toeristenfolders helemaal niet over schrijven!

En zo lig ik hier op het luchtbed terwijl Liisa in het Fins over “het verdwenen boyband mysterie” aan het lezen is. Tijd om wat te gaan doen nu, na ons ochtendzonnetje.

Dat is dus snel te regelen en even later zitten we in de taxi naar Phuket om daar wat souvenirs te gaan halen. Na een half uur rijden over verdraaid goede wegen komen we aan in één van de buitenwijken. Een groot winkelcentrum met bekende merken als H&M, M&S en uiteraard alle fast food ketens. Maar ook de couleur locale is behouden gebleven: de bovenste verdieping is gereserveerd voor spa’s en onderin is de aziatische food market. En daar eten we want wat hadden we elkaar ook alweer beloofd: geen fast food op vakantie! Een verstandige keuze ook nu weer, al zie ik bij de chicken cashew nuts een stukje chili aan voor paprika. Dat wordt dus: afkoelen met witte rijst. Mijn middag dip is meteen verdwenen, nu sta ik in vuur en vlam.

Na wat souvenirs en DVD’s gekocht te hebben, resteert nog een uurtje. We belanden in de massage school. Voor 8 euro de voet en beenmassage in het praktijklokaal. Dat het om studenten gaat, maakt niks uit. De spieren worden weer los gemasseerd en in een relaxfauteuil sluiten wij de ogen. Daarna is het 16:00 en staat de onvermijdelijke Ali weer te wachten. Uiteraard wil hij onze plannen voor morgen weten, want één ritje is al snel 300 baht (8 euro) toevallig ook het Thaise minimum loon.

Maar voor vandaag hebben wij gaan plannen meer, wij gaan rustig terug naar onze ‘modern Thai Villa” en daar wat relaxen. In de zon, op de verande of aan het zwembad.

Uiteraard met kokosnoot olie ingesmeerd.

Reacties

Reacties

dhr. van den Donk

Relax fauteuil? Die heb ik ooit nog een aan jou verkocht toen je op de Nieuwstraat woonde. Bedankt voor de CD!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!