willemopreis.reismee.nl

De panda whisperers van Chengdu

De panda whisperer

Ben ik weer! Deze keer vanuit Chengdu, in Singxuian. Deze regio ligt aan de rand van de Himalaya en is vooral bekend van de aardbeving in 2008 waarbij 65.000 mensen om het leven kwamen. Maar vooral door de panda is Chengdu bekend, hier zit namelijk het onderzoekscentrum gevestigd en daar heb ik vanochtend panda's mogen bewonderen.Jonge panda's,oudere, luieof etende...allemaal gezien. Verder hebben we er een video gezien over om te gaan met panda's, een soort panda whisperer. Fascinerend beest met geringe overlevingskansen zo heb ik geleerd vanochtend.

Nu zit ik in de Tibetaanse wijk achter een internet pc. Ik heb iets meer tijd deze keer, dus een iets langer verhaal.

Nachttreinen in China (Beijing - Xi An)

Nadat ik het vogelnest stadion had gezien, mocht ik een nieuwe ervaring ondergaan: de nachttrein in China. En dat heb ik geweten....' s Avonds is het erg gezellig. Iedereen gaat bij elkaar in de coupe zitten en er worden verhalen uitgewisseld. Voor mij op handen en voeten, want Chinezen spreken vrijwel geen engels. Dat is erg leuk, ik heb een Voetbal International met een poster van Nederlands Elftal. Leidt altijd tot gespreksstof. De tijd vliegt dan voorbij.

Soms kom je ook echt voetbalfreaks tegen. SunXiang heeft kort voor PSV gespeeld, maar mijn cluppie wel op de kaart gezet als 'Eindhoven'. En vanochtend kwam er een man naar me toe: 'Kluivert and Nistelrooij: they born same day in 1976!' Verder krijg ik van de medepassagiers een Chinese naam: Wee Long. Wee is de familienaam van onze gids, long betekent 'draak', en staat voor het symbool van Den Bosch (laatste werkopdracht) en mijn passie voor historie. Verder klinkt het wel cool, rock n roll ;-)! Maar het slapen is een drama. Niet het lawaai of het harde bed, nee het schudden is voor mij het probleem. De eerste nachttrein ben ik zo'n 25 keer wakker geworden. De volgende dag ga ik dan meestal maar wat bijslapen. Gelukkig is er goede service in de trein. De avond ervoor heb ik groene thee besteld voor 07:30 's ochtends. Die wordt stipt bezorgd.

Zo lag ik dus mijn eerste dag in Xi An (vroegere hoofdstad van China) vooral in bed. Daarna was ik weer de oude en heb er oa Hot Pot gehad (Chinese soep met allerlei gerechten), een bezoek gebracht aan het Terracotta warriors museum, inkopen gedaan en op vrijdagavond als klapper naar de karaoke bar geweest. Hier hadden we 2 uur lang een ruimte voor onszelf en werd er onder genot van whiskey, lokaal bier en wijn een poging gedaan om vocaal te hoogwaardige prestaties te komen. Tussendoor moest ik even naar de wc en werd ik onderweg door 10 man aangeklampt. Wat willen ze? Dat wordt al snel duidelijk: op de foto me mij! Ze zien weinig Westerlingen en ja, als er dan eentje in een joviale sfeer rondloopt, dan wordt je meteen als bezienswaardigheid beschouwd. Prima jongens, in het midden zetten ze me, en dan met 'zn allen eromheen.

Na 2 dagen Xi An de volgende nachttrein: 900km zuidelijker naar Chengdu. Opnieuw is de avond prima, de morgen zwaar. Treat me gently in the morning. 's Avonds ga ik eerst met Walt naar de dining wagon voor een biertje. Een uur lang wordt er gediscussieerd over Sarah Palin, Obama's hervormingen, de rol van Nederland in de EU en de vraag 'of Nederlanders wel pattriotisch zijn'. 'Alleen met grote voetbaltoernooien en het koningshuis'antwoord ik. Later ga ik nog een keer terug met Gary (australie), Lisa & Bobbi (UK) en Brian (Australie). Met behulp van ons Chinese tekentjes boekje bestellen we wat. Heerlijke gekruide kip, rijst, tofu, groenten en een soort groene thee en even weg uit de volle slaapwagons. Later op de avond wordt het nog leuker als ik aan CHinese kinderen Engelse woordjes leer. De leraar is op me af gestapt en heeft gevraagd of ik ze wat Engels wil leren. Ik ga de coupe in en leer deze Chinese kinderen die - hier trendy - gebreide jaren 80 truien dragen wat kleuren, getallen, en simpele woordjes. Dat zal ik de volgende dag weten, want zodra 's ochtends het licht weer aan is, staan ze aan mijn bed! En ik heb toch al zo slecht geslapen...maar ik kan het hebben natuurlijk, dit zijn unieke ervaringen met de locals in 'Red China'.

Het weer

Was het op de Chinese Muur nog 18 graden en stralend weer, hier in Chengdu is het 12 graden en als we morgen de bergen ingaan dan gaat de temperatuur naar de -5 op 3000m hoogte. Grote verschillen dus, maar ik ben erop voorbereid. Volgende week wordt het weer wat beter, als we zuidelijker reizen.

Actualiteiten:

Ik krijg redelijk wat mee van het wereldnieuws. Ieder hotel heeft 60 zenders, 59 Chinees en 1 in Engels verzorgd door Chinezen. Dan wordt er verslag uitgebracht over Libie, Japan en het naderende royal huwelijk in Engeland. Binnenlands nieuws is er weinig, alleen wat over toerisme. Sportnieuws is er niet, dat ontvang ik gelukkig uit Nederland per sms.

Het gezelschap:

We zijn allemaal nieuwsgierig en social butterflies, dat maakt het tot een goed gezelschap. Ik ga veel met het honeymoon couple Gary en Tania om. Tania heeft heel de wereld gezien, Gary was nog nooit Australie uitgeweest. Eerst ging hij alleen naar de KFC hier, maar ondertussen hebben we hem al noodless leren eten in de lokale eetgelegenheden. Onze gids Phoebe is eveneens heel enthousiast in alles wat ze doet, als de gelegenheid (geen smog, niet te druk) er is, gaan we samen joggen hebben we al afgesproken.

Smog is overigens een serieus probleem. Buiten een frisse neus halen is een verkeerde uitdrukking. De welvaart/economie is jaarlijks met 7% gegroeid. De verwachting is dat China na 2020 het machtigste land ter wereld is, dat zie ik vlot gebeuren. Het zijn harde werkers met ondernemersmentaliteit in een continu groeiende economie.

Goed tot zo ver, more to come!

Reacties

Reacties

Anne

Ha Wee Long, kreeg gister je sms over die lessen aan de kids in de trein: jij weet precies hoe je je zusje jaloers moet maken is het niet?! Maar ik zat met een biertje in de tuin dus het deed geen pijn ;) Wat vet dat je die VI mee hebt genomen, heel slim. Volgende keer ook nog een I love Amsterdam trui mee en je hebt helemaal geen tijd meer om te slapen. Leuke mensen heb je om je heen volgensmij, hoe relaxt. Tja, what more can we say than enjoy the trip....!!!!!

Pieter a.k.a Verkooijmans

Na in 2005 door diverse Amerikanen onsterfelijk te zijn gemaakt als de (fonetisch) "Dobbeljoe Leplarz" lees ik dat dit inmiddels Wee Long is geworden. Duely noted!

Mooi om te lezen dat naast de toeristische hoogtepunten (welke natuurlijk al gruwelijk vet zijn) je reiservaring mede onvergetelijk wordt gemaakt door de diverse ontmoetingen.

Geniet er van, schrijf zeker veel verhalen, ben benieuwd.
En kijk uit voor ouwe Chinese automobilisten op parkeerterreinen, want zunne mens geen nergens geen z*k om! :)

gr, Pieter

Berze

Wee Long..... Heb jij geen broer die Robert heet en die in de jaren 90 allemaal taalspelletjes speelde met BN'ers en onze zuiderburen?

Mooi om te lezen dat het gezellig is en dat je tegenwoordig alles eet :) ik hoop wel dat de panda's daar in betere toestand verkeerden dan het exemplaar dat wij in Berlijn tegen zijn gekomen.

Het ga je goed.

MVG. Thijs

Roel

Met dat joggen zul je idd moeten wachten tot je China uit bent, hoewel Yahgshuo (ik neem aan dat je daar ook stopt) een stuk schoner is.

Wat betreft voetbal; de meeste Chinezen zijn nog steeds onder de indruk van het gouden supertrio van Milan in de jaren '80/90. Die namen worden steevast opgelepeld door de taxi chauffeurs.

Zai jian,

Roel

Willem

Thanks leute voor de reacties:
Verkooymans: die Chinezen hier geven nergens geen zak om in het verkeer! Veelvuldig oversteken is hetzelfde als aan zelfkastijding doen.
Roel: ja zelfs hier in emei shan in de natuur is er smog, niet normaal...
Berze: de panda's leken wel tevreden...zijn luie beesten van nature overigens, maar die in Berlijn (verre neef van Knut) was wel heel sneu.
Anne: ja de kids...heb leuke foto's. Kan ze nu niet plaatsen, maar ze zijn nog vertederender als je ze ook kan zien ;-)!

Pa

Weer een prachtig verhaal Willem.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de 1e foto's.
Wanneer kunnen we die verwachten?

Geniet verder Willem!!

Leep

Zalig paasfeest!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!