willemopreis.reismee.nl

Yangsho: 365 dagen per jaar toeristenmarkt

Weer een update: een iets kortere deze keer want de temperatuur in het internetcafe hier is tropisch. Buiten is het subtropisch, hier in Yangsho, een toeristische trekpleister het best te vergelijken met Valkenburg of Postelin het groot.

Overal marktkraampjes, braderieen, bedelaars en Japanners met petjes en paraplus die ook niet weten wat er nou te zien is. Nou, hier niks, maar de natuur buiten deze minieme stad - 200.000 inwoners, ik denk inmiddels in Chinese variabelen - is werkelijk adembenemend!

Na de zondagmiddag relaxing in Yiching heb ik 's avonds in de hotellobby nog wat gedronken met Lisa uit Exeter (GB). Voor de gelegenheid had ik een fles wijn meegenomen a 1,5 euro, met als veelzeggende titel: 'The Chinese Wall'. Mijn verwachting was een soort 'vin du slouber', maar het viel me niks tegen! Daarna ben ik naar mijn kamer gegaan en was ik nog steeds klaarwakker. Ik besloot te wachten op de voetbaluitslagen van Harry 'langs de lijn' Lepelaars en de uitslag van Parijs Roubaix, waarvoor mijn dank. Johan Vansummeren uit Lommelwint 'l'enfer du Nord', in nu in het rijtje van Duclos Lasalle, Eddie Planckaert, Guesdon en wijlen Franco Ballerini. Mijn favoriete wielrenwedstrijd...ik ben er dit jaar niet voor 'thuisgebleven' maar heb er wel 'op gewacht'.

De volgende dag is het tijd om te gaan. Ik eet in vaag etablissement een bordje noodless dat eigenlijk wel op spaghetti lijkt. De kaart kan ik niet lezen, mijn Chinese tekensboekje heb ik ook niet bij, dus ik loop maar een tafel en wijs een gerecht aan dat mensen zitten te eten. Zo doe je het hier zonder gids en met een taalgebrek.

Daarna wacht de nachttrein naar Giulin. 12 uur in de trein en dan nog 3 uur in de bus. Ik dood de tijd met kaarten - ja echt waar -, boeken lezen, i-pod luisteren en wat eten. Ook stuur ik wat smsjes om meer over PSV te weten te komen. De reacties zijn duidelijk: 'gatenkaas', 'gefluit' en 'het einde van de Eindhovense topschutterstraditie'.

Gisteren had ik zo'n beetje mijn slechtste dag in 3 weken: slaaptekort door de nachttrein, overgang van koel naar tropisch weer, opdringerige bedelaars en geklooi met de airco. Ik was vermoeid en had daardoor nergens zin in.

Tijd om naar dr Lilily te gaan dus, bekend uit de lonely planet. Een uur lang ben ik gemasseerd en tot rust gekomen door de kruidenolie. Daarna geslapen als een os...dat ik even nodig.

Vanochtend deed ik 20 push ups: alles kraakte in de schoudermassa! De 'docter' heeft de spiertjes weer losgemasseerd!

Vandaag hebben we 4 uur lang gefietst in Yangsho. In het begin zag ik dit niet echt zitten want het was wel erg druk op de landweggetjes die er nog slechter bij lagen als de 'paves' in Paris Roubaix. Bovendien werden we veelvuldig gepasseerd door golfkarretjes omgebouwd tot transportmiddel. Dan kon je dus in de stofwolken je weg vervolgen.

Maar al snel werd het wat rustiger, beklom ik met de 4 andere 'brave' people ook nog een berg en bij een familie thuis werden we getracteerd op Chinese mie en noodles. Jammie!

Verder heb ik deze dag gebruikt om wat te shoppen en souvenirs te kopen voor (oa) Liisa!

Morgen staat een les tai chi op het programma in het park, de cooking class en dan weer een nachttrein naar de grens met Hong Kong. Daar wacht Roel 'HIERB100' Theuws op mij. Dat wordt dus herinneringen ophalen en bijpraten.

Een bekende in een voor mij onbekende omgeving, ik heb er zin in!

Reacties

Reacties

Langs-de-lijn-man

Ik neem aan dat de langs-de-lijn-man, bij je terugkomst, rijkelijk beloond zal gaan worden
voor al zijn inspanningen.
Bijvoorbeeld een geurtje / mooie stropdas(sen)..!!

Ik wacht met spanning trouwens op de 1e foto's!!

Liisa

So sweet, but I thought we talked about this already... Stop bying stuff! ;) 5 days until my journey, any wishes? ;)

Annelies

Hoi Willem,
wat een leuke en spannende verhalen weer om te lezen zeg vanuit het verre China.
Zag de plaats waar Roel en Sunman wonen al liggen op het kaartje. Echt leuk voor jullie om elkaar te ontmoeten daar, wie had dat ooit gedacht.
Wacht ook op de foto's en je volgende reisverhaal.
Groetjes, Annelies Theuws. HOUDOE.

Marij

Ha die Willem,
Wat kan jij gezellig schrijven zeg, heel leuk om te lezen die reisverhalen . Nu op naar Roel doe hem de groeten.
Nog heel veel plezier en leuke ervaringen .
groetjes
Marij van beers

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!