willemopreis.reismee.nl

Henkie Fraser’s eiland

8 dagen zijn verstreken sinds de vorige update du seen extra lange editie vandaag. Mijn 4 wiel aangedreven tour door de omgeving van Surfers Paradise is geannuleerd, dus ik heb de tijd. Voor mij vandaag geen optionals maar shoppen, internetten, foto's sorteren, geldzaken regelen en fitness in het hotel. No worries, ik kom de dag weld door. En sorry alvast voor de spelfouten: de spellingscorrector staat hier op Engels.

Whitsundays

Na 'Cairns' stond een lange rit naar de Whitsundays op het programma. In totaal 8 uur bus, boot en benenwagen. Saai was het echter niet. Na 2 uur reizen trokken we door het oog van het rampgebied van de hurricane Jessie. Het leek op een soort van georganiseerd oorlogsgebied. De wegen zijn geveegd en de rotzooi is opgeruimd. De huizen zijn echter provisorisch gerepareerd met tentzeil en ander material, en de bomen zijn er nog erger aan toe. Weinig bladeren en schots en scheef, zo ziet een gebied er du suit na een natuurramp.

In een supermarket wil ik fruit kopen. Ik ben echter verbaasd over de bananenprijs: 10 euro per kilo! De groenteman vertelt dat vrijwel de hele oogst verloren is gegaan door de hurricane Jessie. Het duurt 6 maanden voordat er weer geoogst kan worden en de prijs zal dalen.

Op de Whitsundays spelen de bali boys (soort Blue Diamonds) en breng ik 2 dagen door met zeilen, zwemmen, relaxen en crickett spelen. Welkom in de Commonwealth: ik sla de bal raak en vraag wat ik moet doen: rennen? 'Ja' is het antwoord. Toch wat vaker naar de BBC kijken na 'Match of the day'

De volgende dag is ere en pool party. Vrijwel iedereen wordt in het water gegooid behalve ik. Ik zorg dat ik altijd overzicht heb en kijk heel serieus en dat lijkt te werken... Maar als de massa in beweging komt, dan is er geen houden meer aan! Ik ben de laatste met droge kleding en dus een potentieel slachtoffer: door reisgenoten pakken me vast en met de brandweergreep ga ik als Kees Jansma op het EK 1988 het zwembad in: toedeledokie! Gelukkig had ik me voorbereid (geen waardevolle spullen bij) en zit ik nog steeds in een tropisch klimaat, dus ben ik zo opgedroogd.

Ik krijg de voetbal uitslagen door en verneem dat PSV geen kampioen gaat worden. Jammer, maar niet verassend. Het vingertje van Berg...grijpt de clubleiding niet in? Boete? Excuses? Gaan spelers vertellen wanneer het publiek stil moet zijn? Ik verlang spontaan terug 'de grote' en Romario, Ronaldo, Nilis, Van Nistelrooij en Kezman.

Caddle farm

Terug naar de waan van de Aussie dag.

De volgende dag mogen we weer 6 uur in de bus in de zitten. Tussen door zijn er echter relaxte rustpauzes. In Isis vermaak ik me met het 1e wereldoorlog monumument (een houwitzer) en de gedenkstenen met bekende namen als Ipres, Gallipoli, Mennieres enz.

In Rockhampton bezoeken we steenbokkring en verlaten we de tropen, vanaf nu weer de vier seizoenen.

De nacht wordt doorgebracht op de een boerderij bij Rockhampton. Hier krijgen we les in vee drijven, de omvang van Australische boerderijen en mag ik de zweep testen. Iedereen krijgt een cowboy hoed - ik heb er al een van de outback - en dan is het: tsjak! Tsjak! Een keer raak ik mijn schouder, dat doet even pijn, maar het hoort erbij als je nieuwe dingen probeert en uiteindelijk heb ik ook de supersonische knal te pakken!

Later doen we nog typische cowboy dingen zoals bijvoorbeeld line dancen en we krijgen een rondleiding op de tractor voordat we gaan slapen op de caddle farm.

Frasers island

De volgende dag stond er weer een busreis op het programma naar Frasers Island. De accommodatie was bagger, het uitzicht zeer de moeite op dit enorme zandeiland.

Fraser Island werd verkend door middel van een 4-wiel aangedreven bus, door het zand, strand en de jungle. Ik had een bevoorrechte positie direct achter de bestuurder. Tussendoor werd er gestopt voor een barbecue met overheerlijke barramundo vis, een zwemstop en op het strand voor een foto. Tussen ons op hetzelfde moment en dezelfde plaats was het Australische leger met een ambfische landing. Het leek de set van saving private ryan wel....maar het ging alleen op de stuurmanskunst, geen legerpoppetjes dus wij konden gewoon doorvaren terwijl de blawk hawk helicopters overvlogen. Uiteraard zat ik op het puntje van mijn stoel: boys and toys!

Zo verlieten we het Henkie Fraser's eiland om via de beach highway naar Noosa te rijden.

Hier werd ‘s avonds gedineerd en ik besloot dat het tijd was om eens een avond niet sociaal actief te zijn. Mijn roomies Patrick (Zwitserland) en John (Engeland) wisten niet wat ze hoorden. Ze waren zelfs bezorgd toen ik 'welterusten' zei. Hij?...nu al naar bed...is hij wel dezelfde? Ja vrienden...als je 30 bent dan moet je af en toe bijtanken! Op andere dagen heb ik overigens energie voor 2, vermoedelijk door het klimaat. Zonneschijn en vitamine D!

Noosa

De volgende dag zat ik aan mijn koffie op de strandboulevard in Noosa, een mondaine badplaats van de Australische 'rich and famous'. Ik val een beetje uit de toon met mijn PUMA trainingsjack, maar dat mocht de pret niet hinderen. Regen of 'liquid sunshine', voor de eerste keer in 3 weken. Ik check telegraaf.nl en ed.nl. Informatie verzamelen en op de hoogte blijven.

Ondertussen flaneren stelletjes over de druilerige boulevard. Ik zie merken zoals LaCoste, Ralf Lauren en Burberry. Een zonnebril is vaak van de tijdloze Ray Ban cyclus. Een horologe rolex of Tag Heuer. The happy few. Zien en gezien worden.

Vol van energie ben ik ook bij de volgende stop: Brisbane. Hier loop ik wat rond met Kent, Patrick en John. Eigenlijk was er niet zoveel te doen dan shoppen. De girls hadden een 'good time', wij waren een soort overjarige hangjeugd. Dan maar iets spontaans doen: naar de kapper!

Tussen de businessman bij de barber val ik opnieuw de toon ivm het ontbreken van een stropdas. Maar ik kan meepraten over John Howard, Julia Gillard en andere politieke kopstukken in Australie, en uiteraard grote bondgenoot Verenigde Staten. Een zakenman noemt Barrack Obama 'one of the weakiest presidents ever', dat is voer voor discussie voor de overage leiden.

Terug in de bus arriveren we in Surfers Paradise. Opnieuw een badplaats met een marketing naam. Hier komen de toeristen echt voor zon, zee en strand.

Max and Jack

Nu moet ik even overschakelen naar Engels, dat heb ik mijn reisgenoten Jack en Max beloofd...dus: this alinea is dedicated to two unique English Brothers named Max and Jack. Unique by waving at me all the time and saying 'Will how are you? OK? Niiiiiiiice!!!!'. Guys, I hope you check my pictures. The one that Max is thrown in the pool while wearing his typical Sunday polo is also uploaded now, so prepare for some spectacle! I will write the comment in English!

Sydney

Langzaam maar zeker komt Sydney dichterbij, namelijk nog maar 950km van hier. Nog een dag of vijf, dat gaat te gek worden of om het lokaal uit te drukken allrighty guys that's gonna be pretty cool! Ik wil graag zwemmen in het Olympisch bad, het décor van kampioenen zoals Pieter van den Hoogeband en Ian Thorpe. Maar of dat gaat lukken in 1 dag? Time is running out!

Groeten uit Surfers Paradise, Will,

26 degrees.

Clear sky.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!