willemopreis.reismee.nl

Finse invasie in Estland

Een vrouw van een jaar of 60 wordt door de beveiliging begeleid. Ze kan niet meer zelfstandig lopen.
Een groepje jongeren heeft plakband nodig om hun drank en sigaretten te bevestigen op hun trolley.
In de karaokebar liggen mensen volledig van de wereld te slapen op de zitbankjes.
Waar ik beland ben? In op de set van een B-film? Nee, op de boot van Talinn naar Helsinki.

Een dag eerder komen we aan. 's Ochtends hebben we de veerboot naar Talinn genomen. In totaal komen er 23 boten per dag aan, grotendeels gevuld met Finnen, Zweden en Russen die voor de goedkope drank en tabak speciaal naar Estland varen.

Rondom de aanlegsteigers zijn speciale markten gebouwd vol met deze producten. Maar ook kleding en juwelen. De verkopers zijn wel erg opdringerig. Er is veel te veel aanbod en ook nog veel van hetzelfde.

Ons hotel - nog mede gebouwd door Liisa's vader- ligt in hartje Talinn op loopafstand van de oude binnenstand. We lopen wat rond en 's avonds eten we met een oud-collega van Liisa in het Mexicaans-Texaans restaurant.

De volgende dag nemen we een taxi naar het Estionian War Museum. Er lopen 30 militairen rond onder begeleiding van een gids; verder is er niemand. Het museum is gratis en de conservator is ons later nog behulpzaam door een taxi te bellen waarna we wat shoppen en de oude binnenstad bekijken. Terwijl Liisa cosmetica bekijkt, ga ik naar de kapper. Met uitzicht op de Baltische Zee word ik 'nieuwjaarproof' gemaakt.

Daarna vertrekt de boot weer terug naar Helsinki. Echt veel hebben we niet gekocht. De prijsverschillen zijn niet meer zo groot door de invoering van de euro. Ik heb wat scheermesjes op de kop getikt, meer is het niet.

Maar om ons heen lopen wel 'grootinkopers' met trolleys en karretjes. De Finse burger invasie van Estland. Morgen is het immers oudjaar!

Tongue out